Методичні рекомендації працівникам психологічної служби
Одним із пріоритетнихнапрямів діяльності працівників психологічної служби системи освіти єзабезпечення психологічного супроводу дітям з особливими освітніми потребами.Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальнихзакладах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 серпня
2011р.№ 872, визначено, що узагальноосвітніх навчальних закладах здійснюєтьсяпсихолого-педагогічне супроводження дітей з особливими освітніми потребамипрацівниками психологічної служби (практичними психологами, соціальнимипедагогами) цих закладів та відповідними педагогічними працівниками.
У листахМіністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 26.07.2012 № 1/9-529 «Психологічний і соціальний супровід дітей зособливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання», від 02.01.2013№ 1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби щодозапровадження інклюзивного навчання» окреслено діяльність працівниківпсихологічної служби та їхню роль у командній взаємодії усіх учасниківнавчально-виховного процесу щодо надання допомоги дітям з особливими освітнімипотребами.
Також зміст таосновні завдання участі психологічної служби системи освіти у питанняхвпровадження інклюзивної освіти визначено в низці відомчих документів.
1. План дій щодозапровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на2009-2012 роки (затверджений наказомМОН України від 11.09.2009 р. № 855).
2.Положення про спеціальні класи длянавчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальнихзакладах (затверджене наказом МОН України від 09.12.2010 р. №1224)
3. Порядок організаціїінклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (затверджений Постановою Кабінету Міністрів Українивід 15 серпня 2011 р. № 872).
4. План заходівщодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніхнавчальних закладах на період до 2012 року (розпорядження Кабінету МіністрівУкраїни від 03.09.2012 року № 1482).
5. Наказ МОН України від 23.07.2013року № 1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання вдошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року».
Звертаємо увагу,що відповідно до листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 18.05.2012 р. № 1/9-384 «Проорганізацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» індивідуальнапрограма розвитку дитини розробляється групою фахівців (заступник директора знавчально-виховної роботи, учителі, асистент учителя, психолог, учитель-дефектологта інші) із обов’язковим залученням батьків або осіб, які їх замінюють.
При складанні індивідуальноїпрограми розвитку, з метою визначення педагогами навчальних стратегій іпідходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами, психолог виключнонадає інформацію про її індивідуальні особливості, можливості і потреби, рівеньсформованості пізнавальних процесів і дій.
З цією метоюпроводиться діагностична робота, яка має бути спрямована на вивчення:
·співвідношення рівня розумового розвиткудитини і вікової норми;
·рівня розвитку когнітивної сфери;
·особливостей емоційно-вольової сфери;
·індивідуально-типологічних особливостей;
·розумової працездатності та темпурозумової діяльності;
·рівня розвитку комунікативних здібностей;
·рівня сформованості мотивації донавчання.
Основна метаіндивідуального планування – допомога педагогічному колективу пристосуватисередовище до потреб дитини шляхом надання їй додаткових послуг та формпідтримки в процесі навчання; організації спостереження за динамікою їїрозвитку.
З метоюзабезпечення оптимального виконання функцій працівників психологічної службивизначено завдання діяльності практичного психолога, соціального педагога,керівника психологічною службою міста (району) у роботі з дітьми в умовахінклюзивного навчання (лист МОН від 02.01.2013 № 1/9-1 «Про визначення завданьпрацівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання»).
Крім того, у даномулисті акцентується увага на недопущення делегування працівникам психологічноїслужби функцій та завдань, які належать до компетенції інших спеціалістів.
Завдання практичного психолога щодоорганізації інклюзивного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі.
1.Виявлення дітей, у яких виникаютьтруднощі у навчанні, спілкуванні та взаємодії з оточуючими; визначення причинцих труднощів; при потребі, скерування до відповідних фахівців з метоювстановлення причин та надання допомоги.
2.Виявлення причини соціальногонеблагополуччя або затримки у розумовому розвитку дитини шляхом спостережень,аналізу навчальної документації, проведення консиліумів з вчителями.
3. Проведенняспостереження за дитиною з метою вивчення її індивідуальних особливостей,схильностей, інтересівта потреб.
4. Участь, умежах своєї компетенції, у складанні розгорнутої психолого-педагогічноїхарактеристики на дитину та їїіндивідуального плану розвитку.
5. Участь впідготовці документів для розгляду на засіданнях психолого-медико-педагогічнихконсультацій.
6. Ознайомленняз висновками і рекомендаціями психолого-медико-педагогічних консультацій щодоорганізації навчання дитини та надання їй додаткових послуг; розробкаіндивідуального плану корекційно-розвиткової роботи.
7. Участь урозробці необхідної адаптації навчальних матеріалів, підходів, а саме: - наданнярекомендацій педагогам щодо врахування особливостей навчально-пізнавальноїдіяльності дитини при визначенні форм і методів роботи з нею.
8. Сприяннястворенню позитивного мікроклімату в колективі, проведення заходів, спрямованихна профілактику стигматизації і дискримінації у шкільному оточенні, формуваннядружнього та неупередженого ставлення до дитини з особливими освітніми потребами.
9. Надання умежах своєї компетенції консультативно-методичної допомоги педагогам у роботі здитиною.
10. Налагодженняспівпраці з фахівцями, які безпосередньо працюють з дитиною з особливимиосвітніми потребами та беруть участь у розробленні індивідуальної програмирозвитку.
Завдання соціального педагога щодоорганізації інклюзивного навчання в загальноосвітньому навчальному закладі.
1.Захист і забезпечення прав і свободдитини з особливими освітніми потребами в умовах навчального закладу та під часперебування дитини в сім’ї.
2.Виявлення дітей, у яких виникаютьтруднощі у спілкуванні та взаємодії з оточуючими або котрі проживають у сім’ях,які опинилися у складних життєвих обставинах.
3. Визначення соціальних питань, які потребуютьнегайного вирішення причин та труднощів; при потребі, скерування до відповіднихфахівців з метою надання відповідної допомоги.
4.Визначення статусу дітей з особливимиосвітніми потребами в колективі, надання рекомендацій класоводу, класномукерівникові щодо шляхів ефективної інтеграції такої дитини в колективоднолітків, формування позитивного мікроклімату в дитячому колективі.
5.Поширення інформації про засадиінклюзивного навчання серед педагогів, батьків, дітей з метою формуваннядружнього та неупередженого ставлення до дитини з особливими освітнімипотребами.
6.Участь у складанні розгорнутоїпсихолого-педагогічної характеристики на дитину та її індивідуального планурозвитку; участь у роботі психолого-педагогічного консиліуму.
7.Забезпечення дитини з особливимиосвітніми потребами та її батьків інформацією про інфраструктуру позашкільнихнавчальних закладів у мікрорайоні, місті, селі, сприяння щодо участі дитини вгуртках, секціях з урахуванням її можливостей.
8.Представлення інтересів дитини зособливими освітніми потребами у відповідних органах і службах.
Завдання керівника психологічної службирайону (міста) щодо організації інклюзивного навчання у загальноосвітньомунавчальному закладі.
1. Організаціята забезпечення діяльності районних (міських) методичних об’єднань практичнихпсихологів і соціальних педагогів з проблем психологічного тасоціально-педагогічного забезпечення інклюзивної освіти із залученням до цієїроботи фахівців ПМПК, учителів-дефектологів, логопедів, науковців.
2. Здійсненняметодичного контролю (супервізії) за діяльністю фахівців психологічної служби,що беруть участь в організації інклюзивного навчання.
3. Планування таінше організаційне забезпечення підвищення кваліфікації працівниківпсихологічної служби, що беруть участь в організації інклюзивного навчання.
4. Збір,науково-методична експертиза, узагальнення і розповсюдження передового досвідуроботи практичних психологів і соціальних педагогів в умовах інклюзивногонавчання.
5. Організація іпроведення у навчальних закладах працівниками психологічної служби просвітньоїроботи з підвищення психологічної культури вчителів, батьків і учнів з метоюпопередження стигматизації і дискримінації дітей, що мають особливі освітніпотреби.