Система роботи школи національно-патріотичного вихованняЗвичаї, традиції, обряди – це система тих цінностей, вироблених народом в процесі історичного розвитку, які передаються поколіннями. На культурно – історичних цінностях своєї нації має ґрунтуватися виховання дитини. Пізнання навколишнього світу має починатися не із знайомства з сусідніми країнами, а насамперед із своєю: з рідною вулицею, селом чи містом, йдучи від свого національного до світового.
Український народ, з його унікальною в свою чергу привело до заборон та паплюження етнічних традицій.
Перед сучасною освітою стоїть завдання розбудови національної системи виховання, цього вимагають трансформаційні процеси, що відбуваються у світі та державі.
Враховуючи дані аспекти педагогічний колектив Добровеличківського НВК «ЗШ І-ІІІ ступенів №2 – гімназія» обрав моделлю школи - « Школа національно – патріотичного виховання».
Беручи до уваги досвід інших шкіл України та враховуючи власні можливості та умови була розроблена структурно-логічна модель школи .
Педагогічний колектив здійснює пошук ефективних нестандартних форм та методів виховання та навчання учнів , які формували б національну самосвідомість , прищеплювали любов до рідного краю, свого народу, забезпечували духовний взаємозв’язок поколінь , виховували повагу до батьків , культури та історії рідного краю .
Була розроблена Програма впровадження моделі школи,реалізація якої здійснюється в три етапи протягом 5 років . І етап - Розроблення структурно – організаційних заходів по моделі школи .
Завдання : теоретично обґрунтувати систему національно – патріотичного виховання учнів під час навчально – виховного процесу .
На даному етапі здійснювалося вивчення теорії і методики інновацій в освіті. Методичне і теоретичне обґрунтування засад , форм і методів розв’язання проблеми .
Теоретико – методологічні , правові засади національно – патріотичного виховання молоді ( мета , принципи , завдання , методи , форми ) закладено в основоположних документах, як Конституція України , Закони України «Про громадянство України» , «Про освіту» , «Про загальну середню освіту», «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» , «Концепції національно-патріотичного виховання» тощо. Цими документами визначено стратегічне завдання національно – патріотичного виховання , яке стало метою моделі «Школи національно – патріотичного виховання» :
- Структурування знань і виховного процесу .
- Виховання здорової , компетентної особистості – громадянина України – носія національних цінностей , загальнолюдських , наукових , філософських , релігійних надбань , яка живе в гармонії з собою , здатна до самовизначення , самореалізації .
Визначені завдання моделі школи :
- Науково – педагогічне забезпечення єдності фізичного, духовного й інтелектуального розвитку особистості .
- Утвердження пріоритету національного досвіду на засадах національно – патріотичного виховання .
- Розвиток почуття відповідальності за збереження національних традицій , звичаїв , культурних надбань .
- Творення індивідуального Я в його духовній автономності і суверенності та в умінні поєднувати особисті інтереси з інтересами держави .
Наступні принципи були покладені в основу Програми:
- Українознавства .
- Єдності сімейного та шкільного виховання .
- Добровільності
- Систематичності та послідовності
- Наступності і безперервності
- Міждисциплінарності
- Культуровідповідності
- Полікультурності
- Плюралізму
Реалізації програми здійснювалася через наступні напрямки роботи :
- інтегрування елементів національно – патріотичного виховання у зміст сучасних шкільних предметів
- організація позакласної та позашкільної діяльності в напрямі формування національно – патріотичних цінностей школяра
Були визначені змістові лінії:
- родинне виховання
- трудове виховання
- громадянське виховання
- військово – патріотичне виховання
- художньо – естетичне виховання
- моральне виховання
- сприяння творчому розвитку особистості
- формування здорового способу життя
Національно – патріотичне виховання наповнене наступним змістом :
про громадянські , демократичні , загальнолюдські , національні норми і цінності ;
про культуру світової цивілізації та культурну спадщину українського народу
володіння культурою міжлюдських відносин ;
вільне володіння українською мовою як державною
усвідомлення взаємозалежності інтересів окремих людей , соціальних груп у суспільстві;
почуття власної гідності , толерантності , плюралізм , домінування гуманістичних принципів ;
усвідомлення себе як громадянина і патріота України
повага до своєї культури , рідної мови ;
доброзичливе і зацікавлене ставлення до культур інших народів , функціональна двомовність
Результатом національно – патріотичного виховання є :
- самоутвердження особистості як громадянина України ;
- утвердження людської гідності , національної свідомості ;
- ефективна участь у громадських справах .
ІІ етап– Перспективне та поточне планування роботи школи за моделлю.
Завдання : наповнити національно – патріотичним змістом увесь навчально – виховний процес ; розробити систему уроків , виховних заходів , свят національно – патріотичного спрямування .
ІІІ етап– Створення оптимально–організаційних умов для реалізації моделі школи .
Завдання : функціонування моделі « Школа національно – патріотичного виховання» в повному змісті : планування навчально – виховної роботи школи відповідно моделі ; активізація роботи шкільного краєзнавчого музею ; залучення батьків та громадськості до реалізації моделі ; встановлення зв’язків з музеями , школами .
Працюючи над реалізацією моделі школи, педагогічний колектив опрацьовував на засіданнях педагогічних рад. Було створено творчу групу вчителів «Патріот», завдання якої:
- Вивчити вимоги створення моделі виховної роботи, що рекомендуються ціннісними орієнтирами ( Наказ МОН №1243 від 30.10.2011р.)
- Створити цілісну модель школи національно-патріотичного виховання, залучивши всіх учасників навчально – виховного процесу
- Презентувати напрацювання за моделлю на засіданнях ради для педагогів школи та зборах для батьків класу
- Поширити досвід роботи за створеною моделлю через засоби масової інформації
На психолого – педагогічних семінарах обговорювалися питання організації виховання, напрямків виховання , ознайомлювалися з досвідом колег .
Пошуки засобів ефективного навчання спонукають до нововведень у навчально-виховній роботі, зумовлюють створення і застосування інноваційних педагогічних технологій .
Кожен вчитель закладу працює над створенням системи уроків національно – патріотичного виховання. Шкільні предмети суспільно – гуманітарного та природничо – математичного циклів дозволяють достатньо повно використовувати такі елементи національної культури, як народний переказ , легенди , оповіді , загадки , приказки , прислів’я , прикмети. Доповнення шкільних програм , підручників елементами народної мудрості сприяє формуванню позитивних якостей школярів , збагаченню фактичного матеріалу цікавими повідомленнями , робить уроки цікавішими і змістовнішими.
Головним джерелом інформації для наших учнів стали усні джерела , тобто розповіді старших людей : односельчан , родичів , сусідів . Таке особистісне переживання учнями історичних подій , фактів , явищ є яскравим прикладом формування цілісного ставлення до історичного минулого , відродження культури історичної пам’яті нашого суспільства .
Головним напрямом виховної роботи з учнями є виховання в них громадянської культури. У закладі стало традиційним проведення таких заходів :
- щотижневих робочих лінійок
- годин класного керівника
- виховних годин правознавчого , народознавчого характеру
- зустрічі з волонтерами, бійцями АТО .
Активізація творчих пошуків учнів , набуття ними досвіду мають неоцінне значення для досягнення успішності в подальшому розвитку особистості .
З метою формування соціальної активності та відповідальності особистості через включення вихованців у процес державотворення , реформування суспільних стосунків активізовано діяльність учнівського самоврядування – діє шкільна дитяча асоціація «Всесвіт» та волонтерський загін «Надія» .
Реалізація моделі школи не відбувалася б у повній мірі , якби не здійснювалася співпраця з громадою . На території Добровеличківської селищної ради діють заклади, життя, дух яких наповнений відродженням української культури. Це насамперед дитячий садок «Ромашка», діти якого живуть в атмосфері українських традицій , народного побуту і продовжують це підтримувати потім у школі . Це бібліотеки для дітей та для дорослих, відвідувачі яких відразу потрапляють в чарівний світ українських творів, мають можливість доторкнутися до краси рідного краю. Виховання підростаючого покоління не може залишити байдужими і працівників краєзнавчого музею. Велику підтримку та допомогу наш заклад отримує від громадських організацій селища.
Для нашого колективу зміст патріотизму полягає в тому, щоб дитина непримусово, а з власної ініціативи проявила бажання взяти участь у заході, попрацювати на пришкільній ділянці, в межах селища, відвідати ветерана, зустрітися з волонтерами чи бійцями АТО допомогти армії, пристарілим та хворим.
Сьогодні, в наш такий бурхливий час, коли ми за турботами не помічаємо один одного, варто замислитися про своє коріння, звернутися до вікових народних звичаїв, традицій, адже ніщо просто так не створювалося , у всьому закладено певний зміст .Презентація тут
(матеріали періодично оновлюються)