Поради для підтримки дошкільнят, які сумують за домом
Перш за все, емоційний стан дитини залежить від емоційного стану найближчого оточення і про це важливо пам’ятати. Коли дитина ставить Вам питання: «Коли ми повернемось додому», «Коли ми побачимо тата», «Коли я побачу друзів» тощо – нормально не знати відповідь на них. Не давайте дітям обіцянок та інформації, в якій ви не впевнені. Як підтримати дитину дошкільного віку: 1️⃣ Поясніть дитині, чому ви зараз тут: «Тут немає сирени / гучних звуків, тут тихо». 2️⃣ Поясніть, чому тато/інший значимий дорослий (чоловік чи жінка, який/яка служить в ЗСУ або належить до ТРО), зараз знаходиться не з вами: «Тато/мама/інша людина там, тому що захищає нашу країну/місто/село». 3️⃣ Поясніть, чому інші родичі не з вами (стосується тих, які є значущими для дитини і залишились вдома): «Вони залишились вдома, тому що вони прийняли таке рішення/ не мали змоги виїхати разом з нами / допомагають стареньким» тощо. 4️⃣ Щоб допомогти дитині впоратися зі смутком, запропонуйте намалювати малюнок своїх відчуттів або малюнок татові/бабусі/діду/брату – тим, хто не поруч. 5️⃣ За можливості, дайте змогу дитині побачитись з близькими, які залишились: покажіть фотографії/відео або спілкуйтесь відеозв’язком. 6️⃣ Запропонуйте дитині пограти у гру, в яку з нею грала близька людина, за якою сумує дитина. 7️⃣ Якщо дитина дуже сумує за якоюсь іграшкою, яка залишилася вдома, спробуйте знайти іншу, запитайте в дитини, що б натомість це могло бути. 8️⃣ Якщо дитина сумує та плаче за домом, дайте можливість посумувати та поплакати, скажіть: «Я розумію тебе та те, чому тобі сумно, мені також сумно» або запропонуйте: «Ти можеш намалювати сумного смайлика та намалювати або розповісти мені, що би цей смайлик хотів зробити, щоб йому стало добре, або що його може заспокоїти». Далі допоможіть дитині стабілізуватися, включивши її до звичної для неї/улюбленої активності. 9️⃣ Якщо дитина довгий час плаче і застрягла в цьому стані, важливо переключити на просту дію та сприяти тому, щоб дитина проговорила, про що саме вона плаче (наприклад: «Давай я буду мама-кенгуру, а ти зможеш застрибнути в кишеньку з пледу і побути там, поплакати. А коли ти будеш готовий/готова заспокоїтися, то вистрибнеш із цієї кишеньки»). Необхідно створити безпечне місце, куди дитина може ховатись, плакати, згадувати будиночок, тата або інших родичів, які зараз не з вами. Якщо стан дитини не зміниться протягом деякого часу, вкрай важливо звернутися за допомогою до професійного психолога. 1️⃣0️⃣ Намагайтеся дотримуватися режиму дня та ритуалів, які були звичними вдома: ранкові процедури, прогулянки, казка наніч, сон тощо. 1️⃣1️⃣ Обіймайте дитину .